Meny Lukk

Historie

Fantoft stavkirkes historie går ca. 800 år tilbake i den lille bygden Fortun i Sogn. Kirken var oppført i Fortun omkring år 1200 og fungerte som kirke for det lille stedet Fortun ved foten av Sognefjellet fram til slutten av 1800-tallet. Opprinnelig var det vel 1000 stavkirker i Norge, men etter hvert måtte de vike plassen for større og mer tidsriktige kirkebygg. Dette skjedde også med stavkirken i Fortun som etter hvert var blitt for liten. Det ble bygget ny kirke i Fortun. Den gamle kirken hadde man da ikke råd til å vedlikeholde lenger, og man begynte å fjerne bygningsdeler fra kirken som kunne brukes på gårdene. Blant annet var døpefonten tatt i bruk som trau for husdyr på en gård. I dag kan dette lyde rart, men vi skal huske på at den gang var det trange kår i Norge, og folk slet for å skaffe seg tilstrekkelig mat til å overleve. Konservator Lorange i Bergen ble oppmerksom på at stavkirken i Fortun var truet av rivning. Han skaffet seg økonomisk støtte av konsul Gade som eide Fantoft gård, til å planlegge og iverksette flytting av kirken i Fantoft. Kirken ble flyttet til Fantoft i 1883.